Allmänna villkor

Digibit.nu
Digibit.nu (momsreg.nr. FI28422301), Kauppapuistikko 24 A 3, 65100, Vaasa, Finland. Dessa villkor gäller för köp av varor på digibit.nu för leverans i Sverige.

Priser
Alla priser är inklusive 25 % moms samt frakt om inget annat anges. Alla priser är löpande priser och som gäller på beställningsdagen. Prisändringar kan förekomma. Ett köp faktureras till det pris som gäller vid beställningstidpunkten.

Beställning
Hemsidan digibit.nu är öppen 24 timmar om dygnet. Men det kan hända att nätbutiken stänger extraordinära på grund av underhåll. Du väljer de varor du vill köpa och lägger dem i ”varukorgen”. Ända fram till beställningstidpunkten har du möjlighet att gå tillbaka och redigera innehållet i varukorgen, och du kan löpande kontrollera innehållet och varornas pris. Fraktkostnaden visas och beräknas omedelbart så du som köpare kan se det totala priset inklusive leverans från början i stället för i slutet av betalningsprocessen. digibit.nu tar inga betalningsavgifter.

När du är redo att beställa klickar du på ”Varukorg” i övre högra hörnet på hemsidan. Här börjar du med att välja leverans och betalningsform. Ange sedan ditt namn, adress, e-post och telefon. Du bekräftar ditt köp genom att klicka på knappen ”Acceptera”. Sedan går din beställning vidare till digibit.nu och du får omedelbart en bekräftelse på din beställning på skärmen och via e-post. Du har ingått ett bindande köpeavtal när du strax därefter får en orderbekräftelse från digibit.nu via e-post.

Orderbekräftelse
När du genomför en beställning på varor får du en orderbekräftelse som bekräftar att de beställda varorna är redo för leverans. När orderbekräftelsen har skickats till köparen har man ingått ett bindande avtal. När du har mottagit orderkräftelsen kan du inte komma åt och ändra orderbekräftelsen igen via hemsidan digibit.nu. Om du vill ha en ny kopia av orderbekräftelsen via e-post, skickar du ett e-postmeddelande via kontaktformuläret på digibit.nu.

Betalning

Du kan betala med följande korttyper i webbutiken: Mastercard, Maestro, Visa, Visa Electron, JCB, American Express, Paypal.

Det finnas inte några avgifter för betalning på digibit.nu

Risken för oavsiktlig förstörelse eller försämring:

Först vid den tidpunkt då de beställda varorna har kommit i besittning av köparen, är risken för de beställda varorna förstörs eller skadas på grund av tillfälliga omständigheter, till köparen.

Leverans av varor
Varan/varorna levereras samma dag som beloppet går in på vårt konto hos S-Pankki eller vår PayPal-konto eller dagen efter.

Genomförande av köp
Genomförandet av ett köp via nätbutiken på digibit.nu omfattar följande punkter: Skapande av kundkonto med namn och adress, telefon, e-post etc. Ange önskad leveransmetod, leveransadress etc. Sedan anges önskad betalningsform, det vill säga faktura eller kreditkort, och slutligen ska du som köpare accepterar villkoren som gäller hos digibit.nu.

Produktgaranti:
digibit.nu lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. På begagnade varor och demo-produkter lämnas 6 månaders garanti. Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt inom 1 år (6 månader för begagnade och demoprodukter) om produkten ej skadats av handhavandefel. När det gäller hårdvara och hemelektronik gäller respektive tillverkares garanti, digibit.nu lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade.

Om du vill returnera en trasig produkt, kontakta kundtjänst via mail eller telefon för utförlig returinformation. digibit.nu står för din returfrakt genom att skicka ut en fraktsedel alternativt genom en s.k. frisvars-adress. digibit.nu ersätter inte fraktkostnader som uppstår om man inte använder sig något av dessa två fraktalternativ. Om din vara anländer i skadat skick måste detta reklameras snarast (7 dagar).

Ångerrätt:
Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från dess att du mottagit din beställning, på köp gjorda via distans.
Köp gjorda eller avslutade i butik, t.ex. när man enbart bokar en vara online för att senare hämta och betala i butik eller om man direkt, utan att boka något på vår hemsida köper något över disk i butik, omfattas ej av ångerrätten.
· Köp och betala i fysisk butik (oavsett betalsätt) – Lagen om distansavtal gäller ej
· Beställ via nätet till fysisk butik och betala i fysisk butik (Kontant eller Kort) – Lagen om distansavtal gäller ej
· Köp och betala i nätbutik för hemleverans (oavsett betalsätt) – Lagen om distansavtal gäller
· Beställ via nätet till fysisk butik och betala via nätbutiken (Paypal, Internetbank, Bitcoin, Digitalt presentkort eller Faktura) – Lagen om distansavtal gäller

Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).

Observera dock att det finns undantag där ångerrätten inte gäller. Detta regleras i Kap 2, 11 § och innefattar bland annat:
· En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, till exempel abonnemang.
· En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal. (T.ex. förbrukningsprodukter).
· Produkter med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. (inkl. in-ear-produkter och rakapparater).
· En förseglad ljud- eller bildupptagning (t.ex. DVD-film) eller ett förseglat datorprogram/spel (inkl. konsolspel) och förseglingen har brutits.
· En vara som tillverkats efter kundens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel. (T.ex. digibit.nu Custom Config)

För att nyttja din ångerrätt behöver du ångra dig muntligen eller skriftligt inom 14 dagar från att du mottagit din beställning.
Detta skall göras till vår kundtjänst på telefonnummer 08-563 60 00, eller via e-mail, [email protected] Du står själv för returfrakten och ansvarar för att produkten är väl paketerad och når digibit.nu oskadad.
Vi rekommenderar därför att du kontaktar vår kundtjänst i samband med att du ångrar dig, innan produkten returneras.

Observera även att företag inte har ångerrätt.

Paket som inte hämtas ut hos inom liggetiden och returneras till avsändaren debiteras med en avgift på från 175 SEK, för att täcka digibit.nus omkostnader.

Tänk även på att köp som gjorts direkt i någon av våra butiker inte omfattas av Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).

digibit.nu återbetalar ångrade köp senast inom 14 dagar från dess att produkten är mottagen och registrerad hos returavdelningen, men som tidigast den dag då varorna kommit i retur till oss. Som regel återbetalas köpeskillingen tillbaka via det betalsätt som användes vid köpet, i annat fall kontaktar digibit.nu kunden för en alternativ lösning. (För order lagd med Bitcoin återbetalas orderns värde i Svenska kronor enligt dagsaktuella priserna i SEK.)

Om produkten hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion förbehåller sig digibit.nu rätten att göra ett ekonomiskt avdrag motsvarande produktens beskaffenhet och värdeminskning.
Vi rekommenderar därför att alltid returnera produkter kompletta i kartong, i nyskick, och att eventuell mjukvara har återställts.

Reklamation:

Nyttjande av garanti
Om den aktuella produkten fortfarande har garanti kan du besöka en av våra butiker eller kontakta kundtjänst för att upprätta ett serviceärende. Beroende på vad för produkt det gäller kommer digibit.nu byta ut den eller skicka produkten vidare till en auktoriserad serviceverkstad för bedömning och eventuell åtgärd.
Har du inte möjlighet att besöka en av våra butiker rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst. digibit.nu skickar därefter ut en förbetald fraktsedel för inskick, samt en informationsblankett som bör fyllas i för att skynda på ärendet.

Låneprodukt (Endast vid garanti).
Om det är till stort besvär att vara utan den reklamerade varan under servicehanteringen kan digibit.nu i vissa fall erbjuda en låneprodukt under tiden. Fråga efter detta i kassan eller kryssa för alternativet i blanketten som finns bifogad längre ner på sidan, så hjälper vi dig.

Observera dock att det finns produkters om av praktiska skäl inte går att låna ut. (t.ex. hygienprodukter eller vissa hushållsartiklar). Vi kan heller inte garantera att produkten är likvärdig den reklamerade på alla specifikationer, utan är tänkt att täcka de viktigaste funktionerna.

Reklamationsrätt
(Gäller ej företag) För produkter utanför presumtionstiden (6 månader) men inom reklamationsrätten (3 år) ligger bevisbördan för att påvisa ursprungligt fel på konsumenten. digibit.nu kan dock hjälpa dig att skicka in produkten till en auktoriserad verkstad för bedömning i denna fråga. Tänk på att du själv bekostar frakten vid detta alternativ. Att lämna in produkten i en av våra butiker är fortfarande kostnadsfritt.

Utanför garanti/Försäkring
För skadade produkter där felet inte är ursprungligt och du önskar ett kostnadsförslag för t.ex. försäkringsärende kan digibit.nu hjälpa till att skicka produkten till en verkstad som gör en skadebedömning och lämnar ett kostnadsförslag. Tänk på att du själv bekostar frakten vid detta alternativ samt att digibit.nu inte ansvarar för hur lång hanteringstiden hos verkstaden är. Att lämna in produkten i en av våra butiker är fortfarande kostnadsfritt.

Tänk på att ett funktionsfel skall reklameras inom skälig tid från det att du upptäckt felet. Du måste även kunna styrka ditt köp vid en reklamation, vi rekommenderar bifogande av kvitto eller följesedel.

digibit.nu testar alla inlämnade produkter och gör en initial bedömning om vidare åtgärd.
Observera att en felsökningsavgift på 250 SEK kan komma att debiteras om 1) Produkten konstateras som felfri, 2) kostnadsförslag för åtgärd som faller utanför garanti inte godkänts av kund, 3) felet faller utanför garantin p.g.a. handhavandefel eller annan felaktig hantering
Om produkten undersökts av en auktoriserad verkstad som konstaterar att felet inte täcks av garanti eller reklamationsrätt (T.ex. pga. yttre åverkan, felaktig hantering eller att felet inte bedöms som ursprungligt), samt om inga fel konstateras – kan avfigten bli betydligt högre.

Pixelfel på TFT-skärmar och dylika produkter:
TFT-skärmar (skärmar för stationära datorer, samt bärbara datorer med TFT-skärmar) är precisionsprodukter uppbyggda av ett stort antal pixlar. För att kunna hålla kostnaderna för dessa på en rimlig nivå har tillverkarna infört en pixelpolicy, vilket innebär att man får acceptera att enstaka skärmar kan innehålla någon defekt eller trasig pixel. En skärm byts inte ut om inte antalet defekta pixlar överstiger ett av tillverkaren bestämt antal. Läs mer om pixelfel.

Outlösta försändelser:
Försändelser som ej lösts ut debiteras en expeditionsavgift om 175 kr för MyPack (postpaket) eller 500 kr för MyPack Home/Parcel (hem-/företagspaket).

Rea-spel:
digibit.nu kan inte garantera att budget- och rea-spel är inplastade eller i nyskick, detta för att det kan röra sig om returexemplar som eventuellt är ”butiksslitna”. Skulle dock produkten inte vara i spelbart skick, vänligen kontakta kundtjänst.

Beta-/bonus-discar:
Det blir allt vanligare att spel till PC släpps med exklusiva beta-/bonus-discar. Dessa kan exempelvis innehålla skärmsläckare, ljudspår, filmer, försmak på spelet eller möjlighet att låsa upp bonusföremål när spelet sedan släpps.
Om du önskar avbeställa din order efter att bonusdiscen har skickats så går det bra, så länge discens plombering inte är bruten. Vid bruten försegling debiterar vi en avgift på 100 kr per disc.

Avbeställning av produkt:
Så länge produkten inte levererats till dig går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en order gör du det lättast direkt på vår hemsida. Som medlem går du in på din medlemssida, tar fram din beställning och väljer att avbeställa ordern. Om du inte är medlem följer du den länk du fick i din orderbekräftelse för att avbeställa där. Om alternativet att avbeställa ej är tillgängligt innebär det att ordern är under behandling, kontakta då vår kundtjänst.

Du kan också avbeställa genom att du skickar ett mail till [email protected] och anger vad du vill avbeställa samt ditt ordernummer. För att underlätta för kundtjänst, skriv ”Avbeställning” i subject-/ämnesraden. Du får alltid ett svar om din avbeställning godkänns. Får du inget svar, kontakta kundtjänst på telefon 08-673 60 00. Observera att om varan redan skickats kan du komma att debiteras de avgifter som outhämtade paket på Posten innebär.

För avbeställningar på förhandsbokningar så måste de avbeställas minst 3 dagar innan release, då digibit.nu i regel skickar ut förhandsbokningar så att man har spelet senast på releasedagen. Att avbeställa dagen innan release kan alltså innebära att varan redan är skickad.

Vid eventuell leveransförsening har du möjlighet att avbeställa din order om föreslagen leveranstid ej godtas.

Summan återbetalas inom maximalt 14 dagar, vanligtvis inom 2 -5 arbetsdagar.

Åldersgräns:
Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen.

Sekretesspolicy:
Informationen du lämnar om dig själv används endast internt. Inga uppgifter om dig kommer föras vidare till tredje part. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas. digibit.nu följer Personuppgiftslagen.

Force Majeure:
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från digibit.nu.com sida, som gör att digibit.nu.com ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att digibit.nu.com befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Cookies:
En cookie är en liten textfil som skickas från vår webbserver och som sparas av din webbläsare. Det finns två typer av cookies: sådana som lagras en längre tid på din dator och sådana som försvinner när du stänger ner din webbläsare (så kallade sessioncookies).

Så använder digibit.nu cookies:

· Vi använder sessionscookies för att kunna spara produkter i varukorgen och för att hålla dig inloggad mellan olika sidvisningar.
· Vi använder också cookies för att underlätta analys av trafik och köphistorik på vår sajt.

Så kan du undvika cookies:

Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information. Du kan också radera cookies manuellt från din hårddisk när som helst. Väljer du att inte acceptera cookies kan du fortfarande besöka vår sajt men utan möjlighet att genomföra köp.

Du behöver inte godkänna eller använda cookies för att titta på produkter och få prisinformation, men för att kunna logga in och genomföra köp krävs det att du accepterar sessionscookies.

Missbruk
Missbruk av digibit.nu medför polisanmälan.